Friday, August 15, 2014

Ujian Kita

Kita ni sebagai manusia selalu diuji. X kira ujian tu dari segi apa. Ape sahaja halangan kita panggil sebagai ujian. Adakah kita mampu utk tempuh ujian ini? Persoalankan?

Sebenarnya.. ada jawapannya. ;)

Jawapannya ialah YA.

Kenapa?

Bila kita ada ujian atau halangan atau masalah, nak atau x nak, kita kena tempuh juga. X kira ape yg berlaku mesti  kita tempuh. X kira la sama ada kita amik keputusan utk terus menangani kesulitan atau kita lari dari membuat keputusan. Tetap juga kita tempuh. Betul? Apa juga pilihan adalah di tangan kita.

Tapi kita pernah x terfikir kenapa Allah turunkan ujian ni? Salah satunya adalah utk menguji iman kita. Betul?

Bagi saya pula, bila saya sendiri hadapi masalah, kesulitan, kesusahan, halangan.. mesti ianya ada kaitan dengan kisah silam saya iaitu dosa atau perbuatan saya di masa lampau. Peringatan daripada yang Esa supaya kita beringat. ;) tu hanya pendapat saya. X rujuk mana2 kitab. Kalau salah tolong tunjukkan. ;)

Jadi, hidup adalah pilihan. Kita membuat pilihan dalam menentukan masa depan kita. Perubahan kita. Pengorbanan kita. Selepas itu barulah ganjaran tu dtg. Penghargaan utk diri kita. Oleh itu, la tahzan.

Ditulis oleh Muhammad Effendy bin Abdullah

No comments:

Post a Comment