Monday, November 26, 2012

Ujian Psikometrik

Assalamualaikum

Pemahaman saya tentang ujian psikometrik yang dilakukan oleh Lembaga Peperiksaan KPM sangat membantu perkembangan diri murid dan masa depan murid. Ujian Psikologi (PPsi) terbahagi kepada 2 iaitu Ujian Aptitud dan Ujian Persenoliti. Ujian Aptitud ini terbahagi kepada 2 iaitu ujian Aptitud Am dan ujian Aptitud Khusus. Manakala ujian personaliti pula terbahagi kepada 2 juga iaitu Inventori Tret Personaliti dan Inventori Minat Kerjaya.

PPsi ini terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pelajaran Malaysia 2013 -2025. Penilaian yang banyak membantu murid memilih kerjaya mengikut minat dan personaliti diri murid.

Ini juga membantu ibu bapa untuk lebih jelas meransang anak mereka untuk ditujukan mengikut aliran yang betul semasa di tingkatan 4 kelak. Jika mengikut sasaran KPM, 40% sains dan 60% aliran sastera dalam setiap sekolah. Pihak pentadbiran perlu bijak dalam pengurusan pengagihan aliran.

Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa adalah yang bertanggungjawab dalam memberikan perkhidmatan yang baik untuk membantu membuka minat murid untuk berjaya di masa hadapan.




No comments:

Post a Comment